Вітаємо призерів ІІ (районного) етапу
Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики
2017-2018н.р.:
- Кушнір Ганна (7 клас) - ІІ місце
- Гаряча Юлія (7 клас) - ІІІ місце
2013-2014н.р.:
- Мостіпака Ярослав (11 клас) - ІІІ місце
- Глуха Альона (10 клас) - ІІІ місце
- Кучер Дмитро (9 клас) - ІІІ місце
2012-2013н.р.:
- Мостіпака Ярослав (10 клас) - ІІІ місце
2011-2012н.р.:
- Пентій Ангеліна (11 клас) - ІІ місце
- Олійник Валентина (9 клас) - ІІ місце
- Котоній Владислав (7 клас) - ІІІ місце
2010-2011н.р.:
- Пентій Ангеліна (10 клас) - ІІ місце
- Олійник Валентина (8 клас) - ІІІ місце
2009-2010н.р.:
- Старушок Назар (11 клас) - ІІІ місце
- Пентій Ангеліна (9 клас) - ІІІ місце
2008-2009н.р.:
- Пентій Ангеліна (8 клас) - ІІ місце
2007-2008н.р.:
- Пилявська Маряна (11 клас) - ІІІ місце
- Гут Богдан (10 клас) - ІІ місце
- Старушок Назар (9 клас) - ІІІ місце
Робота вчителя з підготовки учнів до фізичних олімпіад
Вивчення
природничих предметів — це запорука науково-технічного прогресу держави.
Чекати зросту науки, а значить, і зростання темпу розвитку економіки можна
тільки там, куди підуть найсильніші. А найсильніших потрібно «вирощувати».
Зацікавити здібного учня науково-природничим фахом можна шляхом здійснення
цілеспрямованої роботи на різних олімпіадах, турнірах, конференціях.
Саме
олімпіада передбачає конкурс індивідуальних робіт. Вона випробовує уяву та
інтуїцію учнів за межами простої ілюстрації відомих фізичних законів та
математичних міркувань.
Велике
значення має підготовка і проведення І етапу Всеукраїнської олімпіади з
фізики, адже кількість учасників І етапу не обмежена. І тут важливо підготувати
завдання так, щоб надати учням можливість проявити свої здібності, здатність до
нестандартного мислення. Потрібно торкнутися емоційної сфери дитини,
звернутися до її почуттів, пробудити особисту зацікавленість до вивчення
проблеми.
Особливістю олімпіадних задач є
також і те, що їх дослідницький характер проявляється як у теоретичному, так і
в експериментальному аспектах. Тому задачі, які пропонуються на олімпіадах,
суттєво відрізняються від задач підвищеного рівня складності. При аналізі умови
задачі необхідно звернути увагу школярів на велику кількість факторів, які
можуть впливати на результат її розв'язку. Під час розв'язування завдань учні
повинні, виходячи з умови, враховувати найбільш важливі фактори. Тому в процесі
підготовки обдарованих дітей до предметної олімпіади слід звернути особливу
увагу на вищевикладені якості задач, націлити учня на всебічний розгляд умови
та творчий підхід до їх розв'язання.
Кожна фізична задача стосується
дійсності як певна модель, яка набагато складніша, багатогранніша і багатша,
ніж подано в умові.
При підготовці учнів до
олімпіади рекомендується їм розділити кожен аркуш зошита навпіл. На першій
половині учень розв’язує задачу самостійно. Друга половина відведена для
вчителя. На ній вчитель вказує недоліки в розв’язку задачі, матеріал, який необхідно
доопрацювати (література, параграф, сторінка), щоб розв'язати задачу
правильно. Учень опрацьовує вказаний матеріал самостійно й уточнює розв'язок
задачі. Якщо учень впорався, йому пропонується складніша задача або задача
іншого типу. Якщо школяр не впорався, тоді необхідно провести індивідуальну
детальну бесіду і всебічно проаналізувати особливості умови, визначити фактори,
які не враховуються (абстрагуються), і ті, знехтувати якими не можна.
Такий підхід підготовки учасників до
олімпіади економить час учня та вчителя. Учень працює самостійно, а вчителю
зручно перевіряти. Завдання необхідно підбирати так, щоб вони не
повторювались. Обдаровані діти не люблять тренувальних вправ. Значний ефект має
виведення формул, яке дає можливість краще зрозуміти фізичні закони та
застосування до різних нестандартних ситуацій.
Опрацювання теоретичного матеріалу
є тільки однією складовою частиною підготовки учасників олімпіади. Не менш
важливою, але значно проблемнішою є підготовка експериментальної частини
олімпіади. Через відсутність обладнання, що зумовлено фінансовим дефіцитом,
живий фізичний експеримент підмінюють «уявним». Це позбавляє учня елементарних
навичок у виконанні практичної роботи.
Тому пропоную ставити експеримент з використанням
нескладних наявних приладів. Проте
повністю розв'язати проблеми експериментальної підготовки без фінансової
підтримки держави неможливо.
Але
фізика все ж залишається наукою експериментальною, її успіхи, як і в минулому,
спираються на вміння спостерігати та узагальнювати побачене. Важливо вміти
проводити достовірні вимірювання та досконало володіти майстерністю обробки
одержаних результатів. У шкільні роки необхідно виховувати культуру проведення
експерименту та аналізу отриманих результатів. Тільки в молодому віці є
можливість розвивати інтуїцію. Для виконання олімпіадного експерименту учень
повинен мати певні навички, розвинену інтуїцію та володіти прийомами роботи з
експериментальною технікою. Проте ні у програмі, ні в навчальному плані не передбачено
часу на освоєння теоретичних основ експериментальної фізики. Але учня перед
самостійним виконанням експериментальних робіт необхідно навчити методики
проведення вимірювань. Він повинен мати навички обробки експериментальних
результатів, вміти:
- складати план проведення експерименту;
- прогнозувати результати експерименту;
- враховувати вплив вторинних явищ та
оцінювати їх внесок у точність вимірювань;
- розраховувати похибки;
- проводити аналіз джерел похибок та
усувати їх.
Саме експериментальна фізика дає простір для розвитку
фантазії та інтуїції дитини, прояву нестандартного мислення та кмітливості.
Головними напрямками роботи при
підготовці до експерименту вважаю такі:
- тренінг
щодо генерації ідей для розв'язання експериментальних задач;
- відпрацьовування навичок врахування впливу факторів, що
заважають вивченню явища, та оцінки їх істотності;
- складання
плану реалізації експерименту;
- формування
конструкторських навичокдля виготовлення необхідного допоміжного експериментального
обладнання;
- розвиток
навичок пошуку теорії, що адекватно описує одержані результати;
- основи
обробки експериментальних результатів;
- розрахунок
похибок.
Працювати з
обдарованою молоддю — справа приємна, але й копітка. Тільки тоді, коли вчитель
зуміє пробудити в дитині повагу до науки, культури, освіти, можливе досягнення
бажаного результату. Просто здібність учня — це ще не результат. Потрібна
наполеглива, організована праця вчителя, який зуміє перетворити здібність та
старанність дитини на можливість досягнення успіху. Потрібен пошук та
впровадження нових форм роботи, як індивідуальної, так і групової. Вчителю
необхідно постійно працювати над удосконаленням існуючої системи заходів щодо
перевірки знань учнів. Таким чином, педагог буде не тільки працювати з
обдарованими дітьми, але й творитиме їх сам.
Немає коментарів:
Дописати коментар