Методичка

*Формування екологічної компетентності школярів під час вивчення фізики


*Виховання громадянина України - важливе завдання сучасної фізичної освіти


*Як розв'язувати задачі з фізики

Створення технологічної картки 
1.     Структурні елементи фізичних знань теми.
Наукові
факти
Поняття
Фіз.закони
(закономірності)
Моделі
Прилади
Явища
Властивості
Фізичні величини








2.     Методи, прийоми, засоби, форми організації  пізнавальної діяльності учнів під час вивчення кожного структурного елемента фізичного знання (традиційні і інноваційні).

Технологічна картка формування структурних елементів фізичного знання.
Структурний елемент фізичного знання
Методи, прийоми, способи
формування
Засоби
Форми організації діяльності учнів
Діяльність учителя
Діяльність учнів






    Розробка частини уроку з фізики .
-          Тема: «Вільне падіння, прискорення вільного падіння
-          Компетенції учнів на уроці:
Основні поняття
Основні знання
Основні вміння
Вільне падіння
визначення поняття та основні формули, що описують рух.
пояснює поняття і наводить приклади
Прискорення вільного падіння
як позначається, за якою формулою можна розрахувати
застосовує під час розв’язування задач
рівноприскорений рух
основні формули, що описують цей рух
порівнює вільне падіння і рівноприскорений рух
-           

Що робить вчитель
Що роблять учні
Ставить перед учнями завдання. Кожна група створює один слайд презентації з теоретичними відомостями.
Учні користуючись джерелами інформації
вивчають новий матеріал
Презентація нового матеріалу.
Приймають активну участь під час пояснення матеріалу
Вчитель корегує інформацію учнів та доповнює їх відповіді.
Учням роздається опорний конспект.
Знаннєвий компонент:
володіє поняттям, формулює визначення фізичної величини (.....) і вміє обрати її одиницю;
розуміє сутність закону ..., принцип дії ....; знає .....
Діяльнісний компонент:
застосовує закон ... та формули ...... під час розв’язування задач різних типів і виконання лабораторних робіт, у практичній діяльності;
користується ....; використовує набуті знання для безпечної життєдіяльності.
 Ціннісний компонент:
оцінює прояви закону...... в природі, техніці, побуті; оцінює ефективність використання ....;
оцінює роль ...

3.     Фрагмент уроку:
-         визначення обґрунтованої послідовності формування  структурного елемента фізичного знання – 10 балів;
-         дотримання  норм фізичної науки і методології методики фізики (правильність формулювання означень фізичних величин, одиниць фізичних величин, законів, правильність формалізованих записів на дошці) - 10 балів;
-         відповідність запропонованих методів, прийомів, засобів, форм організації навчально-пізнавальної діяльності учнів психолого-фізіологічним особливостям учнів даної вікової групи і врахування когнітивних стилів сприйняття інформації (аудіальний, візуальний, кінестетичний) - 5 балів.



                     «Налови мені риби – я  буду ситий сьогодні, навчи                                                        мене ловити рибу - я буду ситий все життя»

                                                                                                      Японське прислів’я
Тема: Теплота згоряння палива
 Мета уроку: Сформувати уявлення учнів  про енергію палива; розглянути фізичні основи горіння речовин; забезпечити розуміння учнями фізичної суті питомої теплоти згоряння палива, екологічних проблем, пов'язаних зі згорянням палива; показати нерозривний зв'язок екології та економіки
Розвивати  спостережливість і увагу учнів, активність, здатність логічно мислити, вміння аналізувати і узагальнювати, розвивати пізнавальні здібності;  навички працювати з таблицями і робити висновки; встановлювати зв'язок між раніше вивченим матеріалом на уроках хімії, географії, фізики;  вміння грамотно говорити і чітко викладати свою точку зору.
Виховувати бажання пізнавати навколишній світ, вміння критично оцінювати і використовувати різноманітну інформацію, інтерес до фізики як науки, дбайливе ставлення до використання паливних ресурсів, продовжувати екологічне виховання

Обладнання: класна дошка, проектор, екран, ноутбук, мультимедійна презентація.

для демонстраційного експерименту: свічка на підставці, скляний стакан, сірники, картон, 2 смужки фольги,  шматочоки вати, розміром з сірникову головку, бензин, спирт, піпетка.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
                                                    ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.   
Компетентності: Формування самоосвітньої компетентності: здатність до організації своєї навчальної діяльності.

 II.  Актуалізація знань.
           а)  Перевірка домашнього завдання
            б)  Мотивація уроку
Компетентності: Формування самоосвітньої компетентності: самооцінка рівня власних знань, розвиток оперативності мислення. Формування в учнів пізнавальної зацікавленості темою, що вивчається, розширення світогляду учнів про фізичні явища (предметна і самоосвітня компетентність).
-Яку тему ми вивчаємо?
-Які явища називають тепловими?
-З чим  пов’язана  зміна температури?
Інтерактивна вправа «Снігова куля».
Згадайте, будь ласка, які види енергії ви знаєте?
-Що називається внутрішньою енергією?
-Якими  способами можна змінити внутрішню енергію?
-Що називається кількістю теплоти?
Самоперевірка.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми уроку.
Учні формулюють мету і завдання уроку.
Запишіть тему уроку : Теплота згоряння палива.
-Давайте виходячи з назви разом сформулюємо мету уроку:
IV. Вивчення нового матеріалу
Компетентності: Формування в учнів пізнавальної зацікавленості темою, що вивчається; розширення світогляду учнів про явище горіння(предметна і самоосвітня компетентність). Формування компетентності у природничих науках: наукове розуміння процесів, розвиток умінь спостерігати, аналізувати і пропонувати гіпотези для пояснення побаченого, обгрунтовувати свій вибір. Формування вмінь аналізувати досліди, висувати гіпотези, робити висновки.
         Прийом «Фішбоун».
У процесі читання учні працюють зі схемою «Фішбоун», що в перекладі  означає «риб’ячий кістяк». В «голові» цього кістяка вони позначають ту проблему, що розглядається в тексті. На самому кістяку є верхні й нижні кісточки. На верхніх учні відзначають причини виникнення досліджуваної проблеми. Напроти верхніх кісточок розташовуються нижні, на яких учні по ходу читання виписують факти, що підтверджують наявність сформульованих ними причин. Записи повинні бути короткими, являти собою ключові слова або фрази, що відбивають суть, факти. 
Учні самостійно читають текст підручника. В «голові» записують тему уроку. У процесі читання записують причини  явища, події над верхніми кісточками; факти – біля нижніх кісточок. Свій висновок по досліджуваному питанню – в «хвості». Працюють індивідуально. На етапі рефлексії обмінюються думками в невеликих групах. Потім учитель організує обґрунтоване спілкування, у результаті вибудовується «єдиний» варіант схеми.








                     
V. Закріплення матеріалу
Компетентності: Формування самоосвітньої компетентності: умінь самоаналізу власних навчальних досягнень, контроль своєї навчальної діяльності на уроці, формування гнучкості отримання знань та умінь у нестандартних ситуаціях, формування навичок застосування формули для обчислення кількості теплоти для відповіді на питання та розв’язування задач, формування швидкості та оперативності мислення, розвиток пам’яті та уваги, розвиток математичної компетентності—формування вмінь перетворювати формули, обчислювати математичні вирази, працювати з графіками.


Немає коментарів:

Дописати коментар