Опорні конспекти з фізики
ТЕСТИ ЗНО онлайн з фізикиДПА і ЗНО - 2017: що необхідно знати випускнику
Завдання та відповіді тесту ЗНО з фізики 2016 року
Програма зовнішнього незалежного оцінювання з фізики
Характеристика сертифікаційної роботи з фізики
Робота
вчителя по підготовці учнів до ЗНО
В умовах
впровадження системи зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень
учнів слід пожвавити роботу з навчання школярів виконувати тестові завдання
різної форми й різного ступеня складності, широко практикувати тестування як
навчальний прийом та форму перевірки знань, умінь і навичок школярів.
Тестові
завдання мають суттєві переваги над іншими формами контролю: вони
високотехнологічні, можуть перевірятися з використанням комп'ютерної техніки,
потребують порівняно невеликих часових ресурсів для проведення та перевірки,
порівняно нескладні в проведенні, що дає змогу вивільнити час для інших видів
роботи, а учителеві динамічно визначити рівень засвоєння учнями нового
матеріалу та відповідно коригувати його. Як
порівняно нова й сучасна освітня технологія тести активізують пізнавальну
діяльність школярів, а найголовніше — саме за їхньою допомогою процес перевірки
навчальних досягнень учнів значно об'єктивується й убезпечується від
суб'єктивної думки вчителя або іншого перевіряльника.
Для підготовки
до тестової роботи випускникам потрібно ретельно ознайомитися з Програмовими вимогами. Вони містять вичерпний
перелік тем, включених у зовнішнє оцінювання. Також для підготовки до незалежного
оцінювання потрібно використовувати підручники та посібники, рекомендовані
Міністерством освіти і науки України
Підготовку школярів до виконання тестових завдань з фізики слід
здійснювати насамперед за моделями, пропонованими Українським центром
оцінювання якості освіти (УЦОЯО) (наприклад, «Зовнішнє незалежне оцінювання
навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів
України»).
З метою
якісної підготовки учнів до проходження ЗНО з фізики необхідно використовувати тести для різних видів
оцінювання. Використовувати тести слід як під час здійснення поточного, так і
підсумкового контролю, пропонувати їх учням з різними навчальними можливостями,
передбачаючи різноманітні завдання за ступенем складності й творчим
спрямуванням.
Як же
навчати учнів виконувати тестові завдання?
Відомо,
що у навчанні доцільно розвивати індивідуальні стилі пізнавальної діяльності
кожного учня. З цією метою в ході
навчання і контролю знань учнів треба використовувати різноманітні тести.
Зокрема в тестовий блок можна включати тести на «розуміння», кумулятивні
завдання, завдання типу: «графік до формули», що визначає зв'язок між
параметрами, вказаними в тесті (і навпаки), тестові завдання у вигляді
таблиць, схем, аналізу розмірностей, одиниць вимірювання фізичних величин.
Методика тестування взагалі і з фізики зокрема потребує ретельного
аналізу змісту тестів в повній відповідності з інструкціями Українського та
регіональних центрів оцінювання якості освіти.
У
зв'язку з цим необхідно враховувати в процесі підготовки і використання тестів
на уроках фізики те, що характер тестів і тестування (коли конструювання і
вивчення різних типів тестових завдань є основною ланкою діагностики контролю
рівня знань) показує, що завдання формування креативного мислення учнів може
бути успішно вирішене, якщо тести зайняли в змісті навчання належне їм місце і
стали вивчатися явно, з використанням відповідної термінології. А також бажано формулювати в учнів уміння
використовувати тестові завдання для побудови і фіксації загальних схем дій і
операцій, які вони повинні виконати в процесі вивчення складних понять фізики.
Склад діяльності учнів при роботі з тестом як з
моделлю може бути зведений до такої послідовності
етапів:
1. Попередній аналіз змісту всіх завдань. Тут мається на увазі ознайомлення учня, що тестується, зі змістом завдань усього тесту. Після чого слід
визначити, які розділи курсу фізики в них розглядаються, які теми переважають,
які з них, на перший погляд (інтуїтивно), здаються найскладнішими, тобто які
завдання (їх номери учень фіксує в робочому зошиті) слід розглянути (вирішити)
в першу чергу (бо вони вимагають більшого проміжку часу). Далі слід визначити,
які із завдань потребують ілюстрації (малюнків, графіків, схем і т.д.)
2. Переклад тексту завдань на мову фізики. Цей етап послідовності
роботи з тестом як з моделлю пов'язаний із необхідністю виписати формули
фізичних законів, формулювання останніх, їх експериментальні обґрунтовування,
межі застосовності. Бажано все це в
скороченому варіанті записати в робочому зошиті під відповідними номерами
завдань тесту.
3. Робота з тестом (відповіді на завдання
або вибір відповіді).
Третій
етап роботи передбачає виконання завдань, починаючи з найскладніших, які були
зафіксовані на першому етапі.
4. Співвідношення
результатів відповідей на завдання з реальністю (тобто
перевірка правильності відповідей і усунення знайдених помилок). На останньому етапі необхідна детальна перевірка
рішень. Особливу увагу слід приділити реальності числових відповідей.
Наприклад, чи не вийшло числове значення електричного заряду, скажімо, 5 Кл
або швидкість автомобіля — 60км/с. І так само потрібно перевірити відповідність
розмірностей величин, які ми одержуємо.
Немає коментарів:
Дописати коментар