ЗНО

    В умовах впровадження системи зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень учнів слід пожвавити роботу з навчання школярів виконувати тестові завдання різної форми й різного ступеня складності, широко практикувати тестування як навчальний прийом та форму перевірки знань, умінь і навичок школярів.
     Тестові завдання мають суттєві переваги над іншими формами контролю: вони високотехнологічні, можуть перевірятися з використанням комп'ютер­ної техніки, потребують порівняно невеликих часових ресурсів для прове­дення та перевірки, порівняно нескладні в проведенні, що дає змогу вивіль­нити час для інших видів роботи, а учителеві динамічно визначити рівень засвоєння учнями нового матеріалу та відповідно коригувати його. Як по­рівняно нова й сучасна освітня технологія тести активізують пізнавальну діяльність школярів, а найголовніше — саме за їхньою допомогою процес перевірки навчальних досягнень учнів значно об'єктивується й убезпе­чується від суб'єктивної думки вчителя або іншого перевіряльника.
         Для  підготовки до тестової роботи випускни­кам потрібно ретельно ознайомитися з Програмовими вимогами. Вони містять вичерпний пере­лік тем, включених у зовнішнє оцінювання. Також для підготовки до незалежного оцінювання потрібно використовувати підручники та посібники, рекомен­довані Міністерством освіти і науки України
      Підготовку школярів до виконання тестових завдань з фізики слід здійснювати насамперед за моделями, пропонованими Українським центром оцінювання якості освіти (УЦОЯО) (наприклад, «Зовнішнє незалежне оці­нювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів України»).            
    З метою якісної підготовки учнів до проходження ЗНО з фізики необхідно   використовувати тести для різних видів оцінювання. Використовувати тести слід як під час здійснення поточного, так і підсумкового контролю, пропонувати їх учням з різними навчальними можливостями, передбачаючи різноманітні завдання за ступенем складності й творчим спрямуванням.
     Як же навчати учнів виконувати тестові завдання?
     Відомо, що у навчанні доцільно розвивати ін­дивідуальні стилі пізнавальної діяльності кожно­го учня. З цією метою в ході навчання і контролю знань учнів треба використовувати різноманітні тести. Зокрема в тестовий блок можна включати тести на «розуміння», кумулятивні завдання, за­вдання типу: «графік до формули», що визначає зв'язок між параметрами, вказаними в тесті (і на­впаки), тестові завдання у вигляді таблиць, схем, аналізу розмірностей, одиниць вимірювання фі­зичних величин.
      Методика тестування взагалі і з фізики зо­крема потребує ретельного аналізу змісту тестів в повній відповідності з інструкціями Україн­ського та регіональних центрів оцінювання якос­ті освіти.
    У зв'язку з цим необхідно враховувати в процесі підготовки і використання тестів на уроках фізики те, що характер тестів і тестування (коли конструювання і вивчення різних типів тестових завдань є основною ланкою діагности­ки контролю рівня знань) показує, що завдання формування креативного мислення учнів може бути успішно вирішене, якщо тести зайняли в змісті навчання належне їм місце і стали вивчатися явно, з використанням відповідної термінології. А також бажано форму­лювати в учнів уміння використовувати тестові завдання для побудови і фіксації загальних схем дій і операцій, які вони повинні виконати в про­цесі вивчення складних понять фізики.
      Склад діяльності учнів при роботі з тестом як з моделлю може бути зведений до такої послі­довності етапів:
1.         Попередній аналіз змісту всіх завдань. Тут мається на увазі ознайомлення учня, що тестується, зі змістом завдань усього тесту. Піс­ля чого слід визначити, які розділи курсу фізики в них розглядаються, які теми переважають, які з них, на перший погляд (інтуїтивно), здаються найскладнішими, тобто які завдання (їх номери учень фіксує в робочому зошиті) слід розгляну­ти (вирішити) в першу чергу (бо вони вимагають більшого проміжку часу). Далі слід визначити, які із завдань потребують ілюстрації (малюнків, графіків, схем і т.д.)
2.         Переклад тексту завдань на мову фізики. Цей етап послідовності роботи з тестом як з моделлю пов'язаний із необхідністю виписати формули фізичних законів, формулювання остан­ніх, їх експериментальні обґрунтовування, межі застосовності. Бажано все це в скороченому варі­анті записати в робочому зошиті під відповідни­ми номерами завдань тесту.
3.         Робота з тестом (відповіді на завдання або вибір відповіді).
Третій етап роботи передбачає виконання за­вдань, починаючи з найскладніших, які були за­фіксовані на першому етапі.
4.         Співвідношення результатів відповідей на завдання з реальністю (тобто перевірка правиль­ності відповідей і усунення знайдених помилок). На останньому етапі необхідна детальна пе­ревірка рішень. Особливу увагу слід приділити реальності числових відповідей. Наприклад, чи не вийшло числове значення електричного заря­ду, скажімо, 5 Кл або швидкість автомобіля — 60км/с. І так само потрібно перевірити відповідність розмірностей величин, які ми одержуємо.


Немає коментарів:

Дописати коментар